11.7.14

ΟΜΙΛΙΑ ΤΟΥ ΒΟΥΛΕΥΤΗ ΜΕΣΣΗΝΙΑΣ ΤΟΥ ΣΥΡΙΖΑ ΘΑΝΑΣΗ ΠΕΤΡΑΚΟΥ ΣΤΗΝ ΒΟΥΛΗ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΠΙΛΟΓΗ ΠΡΟΙΣΤΑΜΕΝΩΝ ,ΤΗ ΔΙΑΘΕΣΙΜΟΤΗΤΑ ΤΩΝ 249 ΥΠΑΛΛΗΛΩΝ ΤΗΣ ΥΠΑ ΚΑΙ ΤΗΝ ΤΡΟΠΟΛΟΓΙΑ ΓΙΑ ΤΗΝ ΤΡΑΠΕΖΑ ΘΕΜΑΤΩΝ

                                                                                                                   Δ.Τ.  11/7/2014
ΟΜΙΛΙΑ  ΤΟΥ  ΒΟΥΛΕΥΤΗ  ΜΕΣΣΗΝΙΑΣ  ΤΟΥ  ΣΥΡΙΖΑ    ΘΑΝΑΣΗ ΠΕΤΡΑΚΟΥ ΣΤΗΝ  ΒΟΥΛΗ  ΓΙΑ  ΤΗΝ  ΕΠΙΛΟΓΗ  ΠΡΟΙΣΤΑΜΕΝΩΝ  ,ΤΗ ΔΙΑΘΕΣΙΜΟΤΗΤΑ  ΤΩΝ 249 ΥΠΑΛΛΗΛΩΝ  ΤΗΣ  ΥΠΑ  ΚΑΙ  ΤΗΝ  ΤΡΟΠΟΛΟΓΙΑ  ΓΙΑ ΤΗΝ  ΤΡΑΠΕΖΑ  ΘΕΜΑΤΩΝ


ΑΘΑΝΑΣΙΟΣ ΠΕΤΡΑΚΟΣ: Ευχαριστώ πολύ, κύριε Πρόεδρε.
Κύριε Υπουργέ, μας μιλάτε για μεταρρυθμίσεις, αλλά στην πράξη προωθείτε απορρύθμιση. 
Εισάγετε μια προσχηματική διαδικασία εξετάσεων και κυρίως, μια διάτρητη διαδικασία συνεντεύξεων με υπέρμετρα αυξημένο ειδικό βάρος για την επιλογή νευραλγικών θέσεων των γενικών διευθυντών και διευθυντών. Οι διακηρύξεις σας περί αξιοκρατίας, διαφάνειας και αντικειμενικότητας δεν μπορούν να πείσουν κανέναν. Η απουσία αντικειμενικών κριτήριων, η σημαντική υποβάθμιση των ουσιαστικών κριτηρίων που σχετίζονται με την εργασιακή εμπειρία και ικανότητα του κρινόμενου είναι παραπάνω από εμφανείς.
Παραπάνω από εμφανείς είναι και η ενίσχυση των στοιχείων του υποκειμενισμού και της αυθαιρεσίας μέσω μιας αόριστης εξέτασης και της παρωδίας των συνεντεύξεων που προωθείτε. Η εισαγωγή των ιδιωτών αξιολογητών, ο τρόπος συγκρότησης των υπηρεσιακών συμβουλίων, ο εξοβελισμός εκπροσώπων των εργαζομένων από κάθε διαδικασία επιλογής στελεχών, οι προκλητικές μεταβατικές διατάξεις με αυθαίρετο και μικροκομματικό διορισμό προϊσταμένων διαμορφώνουν ένα αποκρουστικό και αντίθετο με τα συμφέροντα των πολιτών και εργαζομένων σύστημα «ημετέρων» και άκρατης κομματικοποίησης.
Η πλήρης κατάργηση των λεγόμενων «τυπικών προσόντων» των υπαλλήλων θεμελιώνει με τον πλέον απροκάλυπτο τρόπο την αντιεπιστημονική παραδοχή ότι οι ακαδημαϊκοί τίτλοι δεν αποτελούν εχέγγυο καταλληλότητας για την κατάληψη θέσης ευθύνης. Φθάνετε μάλιστα στο σημείο παραλογισμού, να εδραιώνετε με αυτόν τον τρόπο την πεποίθηση ότι εκείνο που εμπόδιζε τόσο καιρό την πρόοδο της διοίκησης ήταν η προώθηση υπαλλήλων με αυξημένα τυπικά προσόντα κι όχι το ρουσφετολογικό κράτος που τα δικά σας κόμματα εγκαθίδρυσαν για πολλές δεκαετίες, το οποίο με αυτό το νομοθέτημα όχι μόνο δεν το αλλάζετε προς το δημόσιο συμφέρον, αλλά το επανιδρύετε με τον πιο προκλητικό και απροκάλυπτο τρόπο, με δομημένες συνεντεύξεις που διεξάγονται από διορισμένες από εσάς επιτροπές.
Δεν πείθετε κανέναν, κύριε Υπουργέ, ότι κάνετε μεταρρύθμιση με την οποία θα επιλέγονται οι αξιότεροι. Με την υπερεκτίμηση που γίνεται με ερωτήσεις πολλαπλών επιλογών, που μάλιστα μετρούν λιγότερο σε περίπτωση ισοβαθμίας, κάνετε μεταρρύθμιση που επιλέγει τους αξιότερους; Οι απαράδεκτες μεθοδεύσεις αυτές μαζί με τις διαθεσιμότητες και τις απολύσεις, την παρωδία των αξιολογήσεων, την κατάργηση Υπηρεσιών, εντάσσονται στο πλαίσιο ευρύτερων νεοφιλελεύθερων σχεδιασμών για περαιτέρω υποβάθμιση και συρρίκνωση του δημόσιου τομέα και εκχώρηση νευραλγικών τομέων διοίκησης σε ιδιώτες.
Έφερε ο κύριος Υπουργός των Μεταφορών, που λείπει από εδώ τώρα, μία τροπολογία για την ΥΠΑ. Κύριε Υπουργέ, μια διαφορετική τροπολογία έπρεπε να φέρετε. Λείπει και ο κ. Μητσοτάκης τώρα. Όμως, κύριε Υπουργέ, έχετε τεράστια ευθύνη, διότι έχετε θέσει σε διαθεσιμότητα διακόσιους σαράντα εννέα υπαλλήλους της πρώην Ολυμπιακής, οι οποίοι είχαν απορροφηθεί από την Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας, οι περισσότεροι εκ των οποίων ήταν επιφορτισμένοι με το έργο της επιθεώρησης αεροσκαφών που προσγειώνονται στην Ελλάδα.
Πιο συγκεκριμένα, με την Κοινή Απόφαση Υπουργών Διοικητικής Μεταρρύθμισης και Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων καταργήθηκαν ως μη αναγκαίες διακόσιες σαράντα εννέα θέσεις ιπταμένων χειριστών και μηχανικών αεροσκαφών. Η απόφαση αυτή, ωστόσο, έρχεται σε αντίθεση με την απόφαση του πενταμελούς Υπηρεσιακού Συμβουλίου της 10ης και 11ης Αυγούστου του 2011, σύμφωνα με την οποία δεν πλεονάζει προσωπικό από μηχανικούς αεροσκαφών. Η κίνηση αυτή είναι πέρα από κάθε λογική, δεδομένου του ότι το έργο των υπαλλήλων αυτών αποτελούσε σημαντικότατο κρίκο στην αλυσίδα του ελέγχου και της ασφάλειας πτήσεων.
Η απόφαση για την απομάκρυνση των επιφορτισμένων με την επιθεώρηση αεροσκαφών διακοσίων σαράντα εννέα εργαζόμενων στην ΥΠΑ, πρώην υπαλλήλων της Ολυμπιακής, θέτει υπό αμφισβήτηση την ασφάλεια των πτητικών μέσων. Σήμερα δεν υπάρχουν επιθεωρητές ασφάλειας πτήσεων αλλά και μηχανικοί με αρμοδιότητα να ελέγχουν, με αποτέλεσμα οι επιθεωρήσεις να γίνονται από μόνιμους υπαλλήλους της Υπηρεσίας, οι οποίοι όμως δεν έχουν τα κατάλληλα προσόντα.
Γιατί, λοιπόν, τέθηκε ένα άρτια εξειδικευμένο και άκρως απαραίτητο για την ασφάλεια πτήσεων προσωπικό σε διαθεσιμότητα; Γιατί έπρεπε να υπακούσετε στα τροϊκανά αφεντικά σας, κύριε Μητσοτάκη, που απουσιάζετε; Η απόφαση αυτή είναι απόρροια μνημονιακών δεσμεύσεων της Κυβέρνησης κι όχι ενός πραγματικού σχεδιασμού αναδιάρθρωσης της Υπηρεσίας που θα αύξανε την ασφάλεια των πτήσεων. Ποιο είναι το αποτέλεσμα; Η χώρα μας να έχει υποβαθμιστεί από δύο χώρες μέχρι τώρα και να έρχεται προειδοποίηση από τον Ευρωπαϊκό Οργανισμό Ασφάλειας Αεροπορίας για ενδεχόμενο καθήλωσης κάθε αεροσκάφους που θα προσγειώνεται στη χώρα μας, λόγω αδυναμίας διενέργειας των απαραίτητων ελέγχων.
Τι θα κάνετε με αυτό το προσωπικό, κύριε Υπουργέ; Σας καλούμε να ανακαλέσετε άμεσα τη διαθεσιμότητα των διακοσίων σαράντα εννέα πρώην υπαλλήλων της Ολυμπιακής.
Θα αναφερθώ σε ένα δεύτερο ζήτημα, που έφερε ο κύριος Υπουργός της Παιδείας, με τον οποίο είχαμε μία εκτεταμένη συζήτηση σε επίκαιρη ερώτηση. Φέρατε μία τροπολογία για να καλύψετε τις πιο ακραίες επιπτώσεις που υπήρξαν από την περίφημη Τράπεζα Θεμάτων, για την οποία μας ρωτάτε γιατί τα συζητάμε και γιατί επανερχόμαστε, κύριε Υπουργέ. Πρώτον, η ίδια η τροπολογία σας είναι ομολογία αποτυχίας της Τράπεζας Θεμάτων. Σας τόνισα και κατά τη διάρκεια της επίκαιρης ερώτησης κατά την οποία συζητήσαμε -και σας είχα κάνει και πρόταση ως μαθηματικός, πριν φθάσουμε σε εξετάσεις- ότι υπήρχαν θέματα μέσα στην Τράπεζα Θεμάτων που όχι μόνο δεν διδάσκονται στην Α΄ Λυκείου, αλλά είναι έξω από κάθε λογική. Με την παρέμβασή μας αυτή μερικά από τα θέματα έφυγαν τότε.
Δεύτερον, σας απέδειξα με συγκεκριμένα επίσημα στοιχεία -και λυπάμαι που σήμερα επανερχόσαστε- τα οποία δεν ήταν μόνο δικά μου στοιχεία ή του ΣΥΡΙΖΑ, αλλά του Διευθυντή Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης του Νομού Μεσσηνίας -ο οποίος δεν πρόσκειται στο ΣΥΡΙΖΑ, αλλά πρόσκειται στη Νέα Δημοκρατία ο άνθρωπος- σύμφωνα με τα οποία το 27% των μαθητών στην Α΄ Λυκείου απορρίφθηκαν. Πώς μας λέτε τώρα ότι θα ήταν περισσότεροι, αν δεν ίσχυε το σύστημα αυτό; Αφού αυτοί που απερρίφθησαν με το περίφημο σύστημα της Τράπεζας Θεμάτων είναι τουλάχιστον τετραπλάσιοι με πενταπλάσιοι.
Τρίτον, σας είπαμε ότι με την Τράπεζα Θεμάτων υπάρχει αναξιοκρατία, διότι σε κάποιο σχολείο μπορεί να μπουν εύκολα θέματα, σε κάποια, όμως, θα μπουν δύσκολα. Με την Τράπεζα Θεμάτων υπήρξε διαφθορά και διαπλοκή με το ιδιωτικό σχολείο.
Τέταρτον, με την Τράπεζα Θεμάτων προσμετράτε ο βαθμός της Α΄ Λυκείου στις εισαγωγικές για το πανεπιστήμιο, όταν υπάρχουν αυτές οι επιπτώσεις. Σας είπαμε ότι δεν πρέπει να προσμετράτε ο βαθμός και λυπάμαι, κύριε Υπουργέ, που δημιουργείτε μία εντύπωση στην κοινή γνώμη ότι μπορεί κάποιος να περάσει με «3». Μα πώς είναι δυνατόν να λέτε, ένας άνθρωπος σοβαρός, Υπουργός, αυτά τα πράγματα; Δεν ξέρετε ότι δεν περνάει κανένας με «3»; Αυτό που λέει η πρόταση του ΣΥΡΙΖΑ, την οποία έχουμε καταθέσει, είναι αυτό που γινόταν πάντα, δηλαδή, όποιος έχει βαθμό από «9,5» και πάνω. Απλό είναι το θέμα. Τι μας λέτε τώρα πράγματα τα οποία δεν έχουν καμία βάση;
Επίσης, σας είχαμε πει -και ευτυχώς το φέρνετε αυτό- ότι δεν είναι δυνατόν η Άλγεβρα και η Γεωμετρία να μην προσμετράτε και να μην βγαίνει μέσος όρος. Αυτό το καταλάβατε και το φέρνετε. Το κυριότερο, όμως, κύριε Υπουργέ, είναι ότι δεν είναι δυνατόν για μία πιλοτική εφαρμογή, η οποία είχε αυτά τα δραματικά και αρνητικά αποτελέσματα -και έτσι πρέπει να είναι οι εφαρμογές μίας αλλαγής, πιλοτικές- να θέλετε να βάλετε λαιμητόμο στα παιδιά της Α΄ Λυκείου, επειδή ένα σύστημα χωρίς μελέτη, χωρίς σχεδιασμό, χωρίς σοβαρότητα εφαρμόστηκε από τον προκάτοχό σας καθολικά, σε όλη τη χώρα. Το λέω με αυτό το πάθος γιατί είμαι εκπαιδευτικός. Ήμουν 25 χρόνια στο σχολείο και καταλαβαίνω τι γίνεται με αυτά που λέτε. Μαθηματικός είμαι, κύριε Υπουργέ, και το ξέρετε καλά, και ξέρω τι λάθη είχε αυτό το σύστημα.
(Στο σημείο αυτό κτυπάει το κουδούνι λήξεως του χρόνου ομιλίας του κυρίου Βουλευτή)
Γι’ αυτό, λοιπόν, το στοιχειώδες που πρέπει να κάνετε είναι να αποδεχθείτε την τροπολογία που προτείνουμε. Είναι μία τροπολογία μελετημένη και δεν μπορείτε να την απαξιώνετε αναφερόμενοι στο τι λέει η ΟΛΜΕ. Δηλαδή τι είναι η ΟΛΜΕ; Ο Γιαγκούλας; Η ΟΛΜΕ είναι ο εκπρόσωπος των εκπαιδευτικών, έχει κέντρο μελετών και τεκμηρίωσης, κύριε Υπουργέ, το ΚΕΜΕΤΕ. Το ΚΕΜΕΤΕ είναι σοβαρό ινστιτούτο, το οποίο μελετά τα εκπαιδευτικά ζητήματα και καταθέτει πολύ σοβαρότερες προτάσεις από διάφορους άλλους κάθε φορά, οι οποίοι έχουν αναξιοκρατικά κριτήρια. Το Κέντρο Μελετών και Τεκμηρίωσης της Εκπαίδευσης έχει καταθέσει αυτήν την ίδια πρόταση που κι εμείς καταθέτουμε.
Μιας και ήρθε ο κύριος Υπουργός, θα μου επιτρέψετε, κύριε Πρόεδρε, να πω και το εξής, διότι έλειπε πριν ο κύριος Υπουργός και θα ήθελα να το ακούσει.
Ήταν προσβολή. Μιλούσα για θέμα που τον αφορούσε και δεν ήταν εδώ. Αν μου επιτρέψετε, ολοκληρώνω σε τριάντα δευτερόλεπτα.
Κύριε Υπουργέ, έχετε προχωρήσει στη διαθεσιμότητα διακοσίων σαράντα εννέα υπαλλήλων της πρώην Ολυμπιακής, μηχανικών αεροσκαφών, επιφορτιζόμενων με την ασφάλεια των πτήσεων. Αυτή την ώρα η χώρα μας κινδυνεύει να υποβαθμιστεί και υπάρχει σοβαρό πρόβλημα με την ασφάλεια των πτήσεων. Αντί, λοιπόν, να λέτε τώρα να εγκριθούν είκοσι εκατομμύρια, που φέρατε, για την Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας –αυτοί οι άνθρωποι θα προσέφεραν και έσοδα στη χώρα- εσείς, επειδή θέλατε να βρείτε το μαγικό αριθμό που σας είχε υποδείξει η τρόικα, τους στείλατε σε διαθεσιμότητα.
Επειδή θέσαμε και συζητήσαμε το θέμα με τον κύριο Χρυσοχοΐδη χθες στην αρμόδια Επιτροπή, θα θέλαμε να μας πείτε αν αποδέχεστε να επανέλθουν οι άνθρωποι αυτοί στην υπηρεσία τους διότι είναι άκρως απαραίτητοι.
Σας ευχαριστώ πολύ, κύριε Πρόεδρε.


Μετάφραση